کتابخانه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه با زیر بنای مفید 330 متر مربع در طیقه همکف ساختمان آمفی تئاترو 400 متر سالن مطالعه در طبقه سوم ساختمان اورژانس این مرکز واقع شده است و شامل کتب مرجع انگلیسی و فارسی، کتاب های درسی گروه های بالینی ارتوپدی، داخلی، طب اورژانس، بیهوشی، چشم و ENT، جراحی ، داخلی اعصاب ، جراحی اعصاب رادیولوژی، پاتولوژی و تعدادی از کتب رشته پرستاری و علوم پایه (بیوشیمی، بهداشت و ...) می باشد
این کتابخانه دارای بخش امانت، مخزن کتاب، ، بخش مرجع و نشریات است. مجموعه کتابخانه دارای امکانات مناسب گرمایشی و سرمایشی بوده ودر سال 94 با افزایش و انتقال حجم زیادی از مجموعه کتب کتابخانه مرکزی سابق دانشگاه بهینه سازی شده است. ودر مهر ماه سال 97 سالن مطالعه به ساختمان جدید با گنجایش 140 نفر منتقل گردیده است کتابخانه بیمارستان امام خمینی از نرم افزار جامع کتابخانه آذرسا بهره می برد، جستجو و اطلاع رسانی منابع از طریق اینترنت و سایت دانشگاه و نیزلینک بانکها و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی پزشکی امکان پذیر است. کتابخانه دیجیتال دانشگاه پایگاهی است که از طریق آن واز لینک صفحه اول سایت دانشگاه می توان به مجموعه ای ازمقالات، کتب، پایان نامه ها و سایر منابع موجود در آن دسترسی یافت. سیستم کتابخانه بمنظور تحقق فلسفه استفاده حداکثری از منابع ،تشویق و افزایش انگیزه کتابخوانی بصورت قفسه باز بوده و دانشجویان و مراجعین علاوه بر راهنمایی کتابداران و استفاده از نرم افزار کتابخانه برای جستجوی منابع بصورت مراجعه مستقیم به مخزن نیز می توانند منابع مورد نظر خود را انتخاب نمایند.
بخش های مختلف کتابخانه
این بخش وظیفه تأمین کلیه منابع چاپی و الکترونیکی شامل کتاب, مجله، و پایگاههای اطلاعاتی را به عهده دارد که پس از دریافت درخواستهای اعضا محترم هیئت علمی و سایر مراجعه کنندگان لیستها با مجموعه کتابخانه تطبیق داده و اقدام به خرید می شود.
نیاز سنجی در خصوص منابع مورد نیاز اعضای هیات علمی ، دانشجویان
تهیه و تامین منابع فارسی و لاتین مورد نیاز کتابخانه اعم از کتاب، نشریه، و سایر منابع با کمک متخصصان موضوعی (نماینده های گروه های آموزشی)
فعالیتهای این بخش:
1. تهیه و تامین نیازهای علمی مراجعان به کتابخانه
2. نیاز سنجی در خصوص منابع مورد نیاز اعضای هیات علمی ، دانشجویان
3. ثبت منابع دریافتی به کتابخانه و انجام امور مربوط به آن
4. انجام کلیه امور مربوط به منابع اهدایی اعم از دریافت از مراکز و اهدا به مراکز مورد نیاز پس از شناسایی و بررسی های مربوطه
5. کلیه پیگیریها مربوط به دسترسی یا عدم دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی مورد استفاده در دانشگاه
6. امور مربوط به خروج اموال کتاب های وجین و مفقودی
پس از خرید کتابها، برای این که بتوان آنها را قابل جستجو و امانت برای کاربران نمود، نیاز به انجام فرایندهایی می باشد. این فرایندها که شامل فهرست نویسی و آماده سازی می شود در بخش خدمات فنی منابع انجام می گیرد.
فعالیت های این بخش:
1. فهرستنویسی کتاب
2. رده بندی کتابها
3. مستندسازی موضوعات
4. ورود اطلاعات کتابشناسی در سیستم آذرسا
5. آماده سازی فنی شامل تهیه برچسبهای بارکد و عطف
6. آماده سازی نهایی جهت ارسال کتابها به بخشهای امانت و مرجع
یکی از اساسی ترین و مهم ترین بخش های یک کتابخانه اعم از سنتی یا مجازی بحش مرجع می باشد. هدف از تشکیل این بخش در سیستم کتابخانه ای پاسخگویی به سؤالات و پرسشهای مراجعه کنندگان در سریعترین زمان ممکن می باشد کتابدار مرجع تقریباً علاوه بر پاسخگویی به هر موضوع قابل تصور در انجام طرحهای تحقیقاتی کمک می کند استفاده از ابزارهای پیچیده کتاب شناسی را توضیح می دهد در بسیاری از پایگاههای اطلاعاتی به صورت رایانه ای جستجو کرده و جستجوی اطلاعات درون خطی را رهبری می کند آموزشهای رسمی و غیر رسمی استفاده از خدمات کتابخانه ای را نیز انجام می دهد. برخی از درخواستهای مراجعه کنندگان با استفاده از اطلاعات ساده و واقعی پاسخ داده می شوند و پاسخ به بسیاری از سؤالات به ساعتها یا حتی روزها بررسی نیاز دارد. اولین و مهم ترین وظیفه کاربر برای رسیدن به پاسخ سؤالات خود شناسایی و مکان یابی منابع مورد نیاز است برای بسیاری از انواع موارد ابزارهای کتاب شناختی موجود بسیار پیچیده یا حتی ناقص هستند و احتمالاً کاربر برای یافتن مواد مورد نیاز خود به کمک کتابدار احتیاج دارد تشریح استفاده از ابزار مذبور با کمک کتابداران امکان پذیر است کتابدارباید مطمئن گردد که تمامی منابع اطلاعاتی مناسب را به خواننده معرفی کرده است. ابداع خدمات رایانه ای برای جستجو در پایگاه های اطلاعاتی ماشین خوان ابعاد جدیدی در خدمات مرجع و اطلاعات داده است.
فعالیت های بخش مرجع:
1. آموزش استفاده کننده در جهت چگونگی استفاده از منابع مرجع
2. کمک به محققین در یافتن"منابع و ماخذ" جهت انجام پژوهش مورد نظر
3. همراهی و کمک به محققین درانجام جستجوی رایانه ای وموضوعی و نحوه دستیابی به منابع و پایگاههای اطلاعاتی
4. راهنمایی و مشاوره مرجع به صورت حضوری و تلفنی
5. شناسائی و روز آمد سا زی کتابهای مورد نیاز بخش مرجع کتابخانه با همکاری بخش سفارشات
رشد و بالندگی هر کتابخانه به ارائه خدمات مستمر، مناسب و روزآمد بستگی دارد، بنابراین جایگاه هر کتابخانه را کمیت و کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن به جامعه استفاده کننده ، مشخص می سازد.
بخش امانت کتاب با موجودی بیش ازده هزار نسخه کتاب فارسی و لاتین، به اعضا ارائه خدمات دارد. مخزن کتاب بصورت قفسه باز می باشد و مراجعه کننده می تواند آزادانه به منابع دسترسی داشته باشد· نحوه چیدمان کتابها در قفسه ها بصورت موضوعی و براساس رده بندی NLM و LC می باشد.
مجموعه وظایف و فعالیتهایی که در بخش امانت انجام می شود به شرح زیر می باشد:
1. امانت و بازگشت کتاب
2. عضویت و تسویه حساب
3. اصلاح اطلاعات اعضا
4. نیاز سنجی و تهیه منابع مورد نیاز مراجعان
5. آموزش مراجعان
6. راهنمایی مراجعان در جستجوی رایانه ای و کمک در بازیابی کتاب
7. چیدن و مرتب نمودن کتابهای بازگشتی در قفسه ها
8. شناسایی کتابها دارای اشکال و رفع آن
9. جداسازی کتابهای مخدوش و ثبت در سیستم جهت ارسال یه صحافی
10. وجین
11. شلف خوانی و کنترل موجودی به صورت دوره ای
12. پیگیری کتابهای دارای تاخیر رزرو شده
جامعه استفاده کننده از خدمات کتابخانه
1 - دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای عمومی ، دکترای PHD و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی آذربایجانغربی
2 - اعضاء هیئت علمی
3- کارکنان دانشگاه
هم اکنون کتابخانه دارای دو سالن مطالعه مجزای خواهران و براداران می باشد . ظرفیت سالن مطالعه خواهران 65 نفر و برادران 63 نفر و سالن مطالعه هیئت علمی 12 نفر در کل 140 نفر می باشد.
ساعات کار کتابخانه:
مخزن کتابخانه همه روزه به غیر از روزهای تعطیل و جمعه از ساعت 8 صبح تا ساعت 8 عصر
سالن مطالعه همه روزه از ساعت 8 صبح تا ساعت دوازده شب
ایمیل کتابخانه: imam.library@umsu.ac.ir
آدرس پستی : ارومیه بلوار آیت ا... مدرس خیابان ارشاد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ارومیه
شماره تماس مسئول کتابخانه: 04431988296
شماره تماس سالن مطالعه(ساختمان جدید): 04431984296
فکس: 04433469935
کدپستی: 81351-57157
تسویه حساب:
هرنوع تغییر در وضعیت آموزشی دانشجو از قبیل انتقال، انصراف از تحصیل، جابجایی،مهمان و نظایر آن منوط به ارائه برگ تسویه حساب از کتابخانه است.سایر امانت گیرندگان اعم از اعضای هیئت علمی،کارکنان و...که منتقل ، بازنشسته و یا باز خرید می شوند یا از ماموریت های درازمدت و فرصت مطالعاتی استفاده می کنند ملزم به دریافت تسویه حساب از کتابخانه هستند.دانشجویان مهمان از سایر دانشگاهها نیز باید با کتابخانه تسویه حساب نمایند.
چشم انداز:
معتبرترین، مجهزترین و کامل ترین کتابخانه بیمارستانی استان آذربایجانغربی از دیدگاه پزشکان، کارکنان و فراگیران دانشگاه
رسـالت:
ایجاد بستر مناسب جهت فراهم سازی محیط آرام و جذاب آموزشی و پژوهشی
ارائه خدمات آموزشی در جهت ارتقاء سطح علمی مراجعین
نوآوری جهت رسیدن به بهترین شیوه های ارائه خدمات
گسترش خدمات علمی کتابخانه ای
ماموریت:
تقویت و توانمند سازی کتابداران در جهت انجام وظایف کتابدار بالینی در مراکز آموزشی درمانی (به عنوان عضوی از تیم درمان و تهیه منابع اطلاعاتی جهت آموزش به بیمار و همراهان وی)
اهـداف:
کمک به ارتقای فعالیت های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بیمارستان از طریق تأمین نیازهای اطلاعاتی کاربران با بکارگیری شیوه های نوین کتابداری و اطلاع رسانی.
کمک به ارتقای دانش تخصصی کاربران کتابخانه و کارکنان بیمارستان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی.
گردآوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی -تخصصی و مرجع در زمینه های فعالیت بیمارستان و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخگویی هرچه بیشتر به نیاز مراجعان
نوآوری، تعامل و ارتباط مداوم با جامعه کتابداری جهت دستیابی به اطلاعات روزآمد و رسیدن به بهترین شیوه های ارائه خدمات
استفاده بهینه از نیروی انسانی، منابع و امکانات به منظور اشاعه ی سریع تر اطلاعات، افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات.
شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان
راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی
استفاده از نیرو های متخصص کتابداری در راستای انجام بهینه خدمات
لینک برنامه عملیاتی بیمارستان امام